GLIDER ACTIVITY GHENT AVIATION CLUB - GLYDER SECTION | Click on right corner below to have full screen |
|
| | | met dank aan Jacques Dubrulle en de familie Daskalides. |
| | | Melancholic picture |
| | | Anybody has information on this glider ?
Ontvangen via e-mail van de Heer Neander Stalpers, Alkmaar, Nederland op 04/02/2012
Tevens kan ik u melden dat de PH-32 welke als eerste op de glider deel staat, is een Wolf Hirth Grunau 9. Het is het tweezitter model van de Grunau Baby. Op dit moment wordt in het zuiden van Nederland eenzelfde toestel luchtwaardig gemaakt, de PH-70. Meer informatie over de PH-32 kunt u vinden via de website van Herman Dekker, www.hdekker.info |
| | Looking for information on these pictures. |
| | | | 1950 - Inhuldiging van de SOHAJ
I received following information from Jean-Pierre Decock; Aujourd'hui, en recherchant autre chose... je l'ai retrouvée dans la La Conquête de l'Air d'octobre 1950 ! Voici les données : lieu : SDW date : samedi 16 septembre 1950 motif : remise officielle du planeur SOHAJ par le Rotary Club de Gand qui l'offrait à la Section Gantoise de Vol sans Moteur associée au Ghent Aviation Club ce planeur de fabrication tchèque et de hautes performances n'a été immatriculé OO-ZPB qu'en 1952 (avant cela, les planeurs n'étaient pas immatriculés du tout, car considérés comme exclusivement sportifs....) personnalités sur la photo, de gauche à droite : 1) l'Echevin (Schepen) De Groote de la ville de Gand 2) (dans le cockpit) le Dr Henry Gildemyn, pilote 3) Mademoiselle Stas de Richelle "'la gracieuse marraine du planeur" comme dit dans le magazine La Conquête de l'Air 4) Victor Boin, Président du Comité Directeur de l'Aéro-Club Royal de Belgique 5) André Stas de Richelle, Président de la Section Gantoise de Vol sans Moteur 6) Comte Henri de Hemptinne, Président d'Honneur du Ghent Aviation Club 7) l'Echevin (Schepen) Verhelst de la ville de Gand 8) Willy Grandjean, Président de la Section Centrale de Vol à Voile de l'Aéro-Club Royal de Belgique 9) Mr De Walsche, Commissaire en Chef de la ville de Gand
Merci Jean-Pierre |
| | 1949 - Henry GILDEMYN (vader van Guy) in een Rhönbussard - Spanwijdte 14,3 m - Leeggewicjt 135 Kg. Pictures courtesy Guy Gildemyn |
|
| | | - Freddy Storer - Nestor SMETS
|
| | ...?.... - Nestor SMETS - ...?.... - Freddy Storer Can anybody provide missing names? |
|
| | Sint Denijs Westrem 1953 Arnold Van Wonterghem - José Vereecke - Jean EVRARD (Hoofdinstructeur Temploux CNVV) ...... NOLF |
| | Arnold Van Wonterghem, - ........ ? - Jean EVRAERD |
|
| | | Zweef kampioenschap 15 Aug. 1965 | . |
| |
Pilots Pre-Briefing by Harold DRORY |
|
Rudolf DE JONGHE + sleepvliegers "Jo" BOVSROVERS, Hans VERHAEGHE, Willy VAN CAUWENBERGE |
|
| | | 1966 Pictures received from Madeleine Rombauts |
| | | Ignace + twee mooie dames .... (If somebody can add names to the Ladies?) |
|
| | | | Rudy MAES |
| | Mauricice VAN ASSCHE |
|
| | NEW (26 Sept 2010) Sexy Rudy with "Mireille" Courtesy Mar Devisscher. |
| |
| | | | "JO" Bovsrovers |
| | At Your Service ..... Guy Vanderlinden |
|
| | Jean-Marie LUYENS |
| | Robert Snauwaert |
|
| | NEW - Dit zal vele "Memories" oproepen (Foto Jan Cortvriend) |
| |
| | Not so good landings ....... |
| | Not so good landings ....... |
|
| | Beter den "TREUIL" te gebruiken ...... |
| 1981 April 13 - ZWEEFVLUCHTKOERIER |
| | | | | | Drie foto's , courtesy Nicky Verhulst |
| | | Onbekende & Nicky & Raoul PUTMAN |
| | | Jean-Jules WOLF & Freddy MEES |
|
| | | | | | | | | | | | | Guy Gildemyn |
| |
| | Jean DE VLIEGER Sept. 1962 klaar voor een solo vlucht op de "Grunau" (Foto ontvangen 28 jan 2012) |
| | Foto ontvangen op 28 jan 2012 van Jean De Vlieger |
|
| | 1964 - Jan STANDAERT, Gertrude CAUWELS, Paul DE GROOTE Foto ontvangen op 28 jan 2012 van Jean De Vlieger |
| | 1964 - Jean DE VLIEGER, Jean KALLAERT, Paul DE GROOTE Foto ontvangen op 28 jan 2012 van Jean De Vlieger |
|
| | 1964 - Paul DE GROOTE, Jan STANDAERT, Jean DE VLIEGER Foto ontvangen op 28 jan 2012 van Jean De Vlieger |
| | Brevet zweefvlieger Foto ontvangen op 28 jan 2012 van Jean De Vlieger |
|
| | GENTSE ZWEEFVLIEGSCHOOL - G.Z.S. |
| | Wijlen Dokter Jeroom GERMIS |
| | GENTSE ZWEEFVLIEGSCHOOL (Note, courtesy Piet DHANENS)
Dit was de Nederlandstalige tegenhanger van Ghent Aviation Club, die men als Franstalig beschouwde. Het was een zweefvliegschool opgericht door Omni-Flight en gerund door Eddy Coppens voor afvallige zwevers van de G.A.C. Jacques Drappier was er instructeur. Men beschikte over een eigen “trekker”, een Socata Rallye 180GT (OO-FLZ). De school werd samen met Omni-flight bij de sluiting van het vliegveld opgedoekt.
|
| | Clubgeschiedenis GENTSE ZWEEFVLIEGSCHOOL G.Z.S.
Weinig Vlaamse zweefvliegclubs kunnen wellicht geschiedenis schrijven zoals de G.Z.S. Want al werd ze pas in 1978 opgericht, in 1984 al viel ze noodgedwongen op non-actief, toen de Luchthaven van Gent onder haar voeten werd weggehaald.
Maar laten we eerst terugkeren naar de prille "kinderjaren" van de G.Z.S. In maart 1978 namen enkele actieve zweefvliegers van de G.A.C. het initiatief om de slabakkende zweefvliegbedrijvigheid van die vereniging - welke in die periode de motorvliegerij van enkelen "subsidieerde" met de "inkomsten" uit het zweefvliegen - onder te brengen in een nieuwe club. Dat niet alle zweefvliegfanaten van de G.A.C. die operatie wilden steunen, was hun goed recht, maar leidde wel tot het naast elkaar bestaan van twee zweefvliegclubs op één vliegveld. Nu ja, zo zijn er in België wel meer gevallen, en dat is niet altijd alleen negatief.
De stichtende leden van de G.Z.S., die van meet af aan het statuut van V.Z.W. aannam, waren Dr. Jeroom Germis, Yves De Vriendt, en een handvol vennootleden, die door het inbrengen van een startkapitaal en met behulp van een fikse banklening de club in staat stelden, een splinternieuwe Twin-Astir aan te kopen. Een sympathisant, de exploitant van de motorvliegfirma Omni-Flight, stelde bovendien een tweedehandse Blanik ter beschikking, en verhuurde de OO-FLZ, een Rallye 180, als sleepkist.
Met dat materieel werd onmiddellijk gestart en al tijdens het eerste seizoen telde de G.Z.S. ruim 40 vliegende leden. De sympathie voor de vereniging en de lobbying van Omni-Flight-baas A. Buyse brachten bovendien een even groot aantal steunende leden aan. Zo kwamen de financiën bijeen om het eerste jaar zonder kleerscheuren en zelfs met veel succes door te komen.
Als clublokaal werd een zaaltje in het gebouw van Omni-Flight benut, een oplossing die ook deze firma ten goede kwam, want niet alleen nam op die manier het aantal consumpties van Omni-Flight toe, maar ook gingen verschillende zweefvliegers aan motorvliegen doen. De kring was dus voor beide partijen gesloten, "tot nut van 't algemeen".
Tijdens het eerste jaar stelde de Liga ook de Cirrus '75 ter beschikking van enkele meer gevorderde piloten van de G.Z.S. En tegen het einde van het jaar 1978 werd een IS 28 B2 aangekocht.
Het jaar 1979 begon met een vijftigtal leden en startte met wel en wee. Het "wee" was het verlies van de Blanik, gelukkig zonder blijvende letsels voor de piloot. Het "wel" was de komst van twee Jantars Standard 2, één voor 50 % clubbezit en een andere in privé-eigendom, zodat een Ka6 als overgangseenzitter voor de leden van de G.Z.S. beschikbaar werd. In de paasvakantie van dat jaar werd een zeer geslaagd en door BLOSO gesteund kamp voor beginners georganiseerd. Het aantal leden nam voortdurend toe en hoewel er in feite steeds te weinig toestellen waren (wat zowat in alle clubs het geval is), werd het jaar afgesloten met een totaal van zowat 1 200 starts en met de aankoop van een nieuwe tweedehandse Blanik, de OO-ZRF.
In februari 1980 werden de activiteiten volop hervat met 3 tweezitters en twee solokisten. In 1979 al had de G.Z.S. een oude traditie op het vliegveld van Gent in ere hersteld: de jaarlijkse zweefvliegwedstrijd "Beker van Vlaanderen", die telkens opnieuw een bemoedigend succes boekte.
Eind 1980 werd het sleeptoestel door de G.Z.S. aangekocht, en eind 1981 werd de inmiddels volledig in particuliere handen overgegane Jantar door een clubeigen en voor beginners veel geschiktere Ka8b vervangen.
In de loop van die eerste jaren hadden verschillende leden - alleen of in mede-eigendom - een eigen toestel aangeschaft, zodat er naast de clubtoestellen op Gent ook 2 Jantars, een ASW 20, een Mini-Nimbus, een Mosquito, een Phoebus B, een ASW 19 en een Fournier RF3 "onder G.Z.S.-vlag" vlogen. Iedereen moest erkennen: de G.Z.S. had het in enkele jaren tijd helemaal "gemaakt".
Dat was, objectief gezien, een opmerkelijke prestatie, want niet alleen was de relatie met de G.A.C. niet bepaald optimaal te noemen, maar bovendien was het geen sinecure om op een officiële luchthaven, bestuurd en bediend door overheidspersoneel, aan zweefvliegen te doen. Vooral omdat verschillende "commandanten" van de luchthaven, en hun secondanten, van zweefvliegen nauwelijks enig begrip hadden. Zo werd op een prachtige cumulusdag zelfs zweefvliegverbod uitgevaardigd omdat de "big boss" van Vliegveld Gent had horen verluiden dat die Cu-bewolking gevaarlijk kon zijn - Cb of Cu was voor hem blijkbaar één pot nat! Daarenboven vormden zweefvliegtuigen in de ogen van die "bevoegde personen" een heuse bedreiging voor het motorverkeer, waren ze hinderlijk in de loods en vlogen ze tot kort vóór sunset, zodat de ambtenaren zelden op tijd (d.i. vroeger dan SS) naar huis konden vertrekken! Gelukkig waren niet al die mensen van hetzelfde slag, zodat sommigen onder hen gunstig in de herinnering achterblijven.
Buiten de reeds vermelde wedstrijden "Beker van Vlaanderen" werden enkele malen opleidingskampen georganiseerd, namen verschillende leden van de G.Z.S. deel aan wedstrijden in binnen- en buitenland, en waren ook vakantiestages in Frankrijk (Issoudun) en Duitsland (Meschede, Hahnweide) zeer in trek.
De G.Z.S. hield ook jaarlijks een zeer geslaagd carnavalsbal en voerde, zoals iedere club die zich respecteert, diverse activiteiten "om de kas te spijzen".
Nederlandse vliegersvrienden uit Axel kwamen in Gent hun sleepaantekening halen, en nodigden van hun kant "de Gentenaars" naar Axel uit om lierervaring op te doen. Toen het vliegveld van Amougies werd gesloten, kwamen verschillende privé-eigenaars "overgewaaid", waarvan enkelen tot het einde van Luchthaven Gent in 1984 zijn gebleven.
Want hoewel er al jaren (ruim 25 jaar!) sprake van was dat "Gent" weg moest, geloofde iedere gebruiker van dat schitterende plein nooit dat "het" ooit zou gebeuren. En toch... toen de stad Gent een burgemeester kreeg die de gronden voor Flanders' Expo (oorspronkelijk alleen bedoeld voor de beurs van Flanders' Technology) "nodig had", en de Belgische Staat bij de gratie van de minister van Verkeer op de Regie der Luchtwegen een 15-tal personeelsleden kon besparen, werd in een minimum van tijd de beslissing genomen: per 1 mei 1984 werd "Gent" gesloten. Een actiecomité bestaande uit honderden gebruikers en sympathisanten van het "vliegveld" kreeg nog de toestemming om in afwachting van de afbraakwerken "onder eigen regie en verantwoordelijkheid" de vliegactiviteiten voort te zetten. Maar de sluiting was onherroepelijk, en tegen het voorjaar van 1985 was 't Sint-Denijsplein voorgoed dicht. In mei 1985 kwam de paus het openliggende terrein voor een massaspektakel gebruiken en daarna gingen de bulldozers tekeer ... THE END.
De G.S.Z. had in haar zeven jaar activiteit een honderdtal zweefvliegers opgeleid, zowat 10 000 zweefuren en bijna even veel starts gerealiseerd, en zat met een flinke vloot club- en privé-toestellen die elders onderdak moesten zoeken... Om lopende schulden af te lossen diende ze haar materieel te gelde te maken. Zo kwamen er G.Z.S.-toestellen terecht in Wevelgem, Weelde, Keiheuvel en Axel, zelfs in Marokko en Zuid-Afrika. Eens te meer "zond Vlaanderen zijn zonen uit".
Maar het goede ras van de G.Z.S. is nog niet uitgestorven. Want al vliegt misschien nog maar een kwart van de toenmalige leden van de Gentse Zweefvliegschool, uit hun midden sproten enkele actieve Ligaleden, onder wie de vroegere G.Z.S.-stichter en Ligavoorzitter Dr. Germis, en nog enkele anderen die bij de lezers van ons Ligablad wel bekend zijn ... hoop ik.
Peter Mullaert 1994
|
| |
|
Copyright (C) 2005-2006. All rights reserved. Last update : Thursday, December 28, 2023 | For info contact webcreator Guy Vanderlinden at guy.vdl1@telenet.be |
|
|
|